Belangrijkste punten:

  • Stellantis klaagt Autoliv en ZF/TRW aan voor kartelvorming in veiligheidssystemen.
  • De autofabrikant claimt dat ze jarenlang te veel heeft betaald door prijsafspraken.
  • Het proces bij het Competition Appeal Tribunal zal vijf weken duren.

Stellantis eist €771 miljoen in kartelzaak

LONDEN – Op 1 oktober begon Stellantis een rechtszaak ter waarde van €771 miljoen in Londen, waarin de Europese autofabrikant stelt dat het slachtoffer is geworden van langdurige kartelafspraken van twee fabrikanten van veiligheidssystemen, Autoliv en ZF/TRW. Stellantis, dat ontstond uit de fusie van Fiat Chrysler Automobiles en PSA Group in 2021, beweert dat het ongeveer tien jaar lang te veel heeft betaald voor veiligheidsgordels, airbags en stuurwielen.

Kartelonderzoek door Europese Commissie

Autoliv, een Zweeds bedrijf, en ZF/TRW – dat in 2014 werd overgenomen door het Duitse ZF Friedrichshafen – werden eerder al door de Europese Commissie beboet wegens kartelvorming met betrekking tot producten die werden verkocht aan Japanse en Europese autofabrikanten. In 2019 legde de Europese Commissie een boete van €368,3 miljoen op aan de betrokken bedrijven vanwege kartelactiviteiten, waaronder leveringen aan enkele Europese autofabrikanten. Een Japanse dochteronderneming van Autoliv kreeg ook een boete voor soortgelijke activiteiten op de Japanse markt.

Uitbreiding van de aanklachten

Stellantis stelt echter dat de kartelafspraken veel verder gingen dan de beperkte bevindingen van de Europese Commissie. In rechtbankdocumenten verklaarde hun advocaat Colin West dat het “zeer onwaarschijnlijk” is dat de kartels wel andere autofabrikanten hebben geraakt, maar niet de merken van Stellantis. Autoliv en ZF/TRW daarentegen voeren aan dat de Europese Commissie de sector jarenlang uitgebreid heeft onderzocht, met volledige medewerking van de bedrijven, en geen bewijs vond dat Stellantis specifiek werd getroffen door de kartels.

De advocaten van de beklaagde bedrijven zeggen dat er geen sprake was van samenspanning buiten wat de Europese Commissie heeft vastgesteld, en dat als er al sprake was van een te hoge prijs, deze kosten door Stellantis aan hun klanten zouden zijn doorberekend.

Het proces bij het Competition Appeal Tribunal zal naar verwachting vijf weken duren.


In het kort:

  • Wat is er gebeurd?
    Stellantis klaagt Autoliv en ZF/TRW aan voor kartelvorming rond de prijzen van veiligheidssystemen.
  • Wie zijn erbij betrokken?
    Stellantis, Autoliv, ZF/TRW en de Europese Commissie.
  • Waarom is dit belangrijk?
    Kartelvorming beïnvloedt de prijs die consumenten betalen voor auto’s en hun veiligheidssystemen.

Achtergrondinformatie

Wat zijn kartels?
Kartels zijn afspraken tussen bedrijven om concurrentie te verminderen, vaak door prijzen vast te stellen of de productie te beperken. Dit is verboden onder de Europese mededingingswetgeving omdat het de vrije markt verstoort.

Stellantis in het kort
Stellantis is een van de grootste autofabrikanten ter wereld en werd gevormd door de fusie van Fiat Chrysler en PSA Group. Het bedrijf produceert merken zoals Peugeot, Jeep, Fiat en Opel.


Analyse: Wat betekent deze zaak voor de industrie?

De uitkomst van deze zaak kan verstrekkende gevolgen hebben voor de auto-industrie. Als Stellantis gelijk krijgt, kan dit de deur openen voor andere autofabrikanten om soortgelijke claims in te dienen tegen leveranciers van veiligheidssystemen. Dit zou de leveranciersmarkt voor deze cruciale onderdelen kunnen verstoren en leiden tot hogere kosten voor consumenten.